Een onderzoeksvraag zonder ‘hoe’ of ‘op welke manier’

‘Hoe…’ of  ‘Op welke manier…’, veel studenten beginnen daarmee hun onderzoeksvraag in hun plan van aanpak. Met name in het hbo, waar een praktijkopdracht centraal staat, lijkt die formulering voor de hand te liggen. Maar de feedback van hun begeleider is vrijwel altijd: “Dat mag niet!” Dat roept de vraag op: Hoe dan… eh… ik bedoel: Op welke man… Nee, ook niet. Hm, een goede onderzoeksvraag formuleren is best lastig!
Continue reading “Een onderzoeksvraag zonder ‘hoe’ of ‘op welke manier’”

Het onderzoeksmodel als hinkelspel

Het onderzoeksmodel is echt een handig hulpmiddel. Goed ingevuld, biedt het je overzicht van je onderzoek. Toch lopen veel studenten erop stuk wanneer ze hun onderzoeksvoorstel of Plan van Aanpak moeten schrijven. Hoe komt dat? En vooral: hoe los je het op?

Continue reading “Het onderzoeksmodel als hinkelspel”